"Drepturile mele, drepturile noastre"
~Educatie pentru drepturile copilului~
Aria curiculara in care se incadreaza tema:
Educatie pentru drepturile omului
Nivelul la care se va preda:
Se va preda la ciclul primar, clasele I-IV
Profilul clasei
-clase de scoala generala
Numarul de ore necesar
36 ore
Ritmicitatea
1 ora pe saptamana, alegere optionala
Durata modulului
1 an de studiu
Argumentarea
Pentru asigurarea in realitate a drepturilor copilului importanta este cunoasterea larga a ideilor si principiilor exprimate in Conventia ONU cu privire la drepturile copilului.Alegand ca disciplina optionala "Educatia pentru drepturile copilului" si ajutand la implementarea ei in scoli prin curriculum la decizia scolii, permitem unui mare numar de copii sa intre direct in legatura cu valorile centrale ale umanitatii fundamentate pe filozofia drepturilor omului.
Scoala este datoare sa-I ajute pe elevi sa cunoasca continutul codificarilor actuale ale drepturilor omului, sa inteleaga importanta lor pentru existenta intr-un stat a unei democratii reale, sa inteleaga caracterul universal al acestor drepturi si sa-I motiveze pentru promovarea si apararea acestora.
Implementarea acestui proiect in cadrul curricum-ului la decizia scolii duce la rezolvarea acestor sarcini.
Obiectivul generalProiectul isi propune sa realizeze materiale suport si un ghid general relativ la elaborarea curricum-ului la decizia scolii "Educatie pentru drepturile copilului" indicat prin noul Curriculum National pentru invatamantul primar, precum si mecanisme adecvate pentru implementare in cadrul celor 3 scoli participante la proiect.
Obiective de referinta
Cunoasterea, apararea si promovarea drepturilor copilului. | |
Elaborarea unui model viabil de crestere a ofertei educationale atat in scolile urbane cat si in cele rurale. | |
Implementare diferitelor metode si modele de interactiune dintre scoala si comunitate prin implicarea mai larga a parintilor in rezolvarea nevoilor educationale ale copiilor; motivarea atat a parintilor cat si a membrilor comunitatii in procesul de dezvoltare a scolii. | |
Crearea unei retele de lucru eficiente intre mediul urban si mediul rural; o retea de comunicare si de cooperare pe orizontala intre Scoala N.Iorga Baia Mare si Scolile generale Nr.1 si Nr.2 din Seini prin parteneriatul stabilit. |
Ghidul este conceput pe 3 capitole mari, fiecare cuprinzand 4 teme majore, fiecarei teme fiindu-I alocate materiale pentru 3 ore de curs.
mediul imediat de dezvoltare: parinti, bunici, frati, surori si relatiile dintre ei | |
mediu in care copilul isi petrece mai mult de 12 ore pe zi | |
grupul individual, mic copil - parinti - frate, sora - bunici - rude apropiate |
drepturile copilului in structura scolii care vizeaza mediul apropiat de dezvoltare. | |
in scoala isi petrece aproximativ 5-6 ore pe zi | |
se formeaza grupul mediu-care cuprinde alaturi de grupul individual/relatia copil-parinte, relatia copil-educator, copil-copil, parinte-educator. | |
se vor folosi metode de interactiune intre scoala si comunitate prin implicarea mai larga a parintilor in rezolvarea nevoilor educationale ale copiilor. |
drepturile copilului in societate vizand mediul indepartat-societatea civila | |
copilul este deja grupul mare, grupul care formeaza societatea de maine, cu o contiinta civica ridicata, fiind educat ca membru al societatii de maine, un bun al societatii civile | |
se va urmari construirea spiritului comunitar |
Construirea spiritului comunitar
Primul pas este ca elevul sa-si cunoasca propriile drepturi. Urmatorul este sa inteleaga ca si ceilalti pot avea aceleasi drepturi cu ale lui.
De aceea este foarte important sa li se ofere elevilor oportunitati pentru a asculta experientele reale ale colegilor de clasa.
Construirea acestei comunitati de sprijin in care copiii isi impartasesc experientele ii incurajeaza sa se sustina reciproc, sa se respecte reciproc si respectandu-se pe sine sa-I respecte si pe ceilalti.
Cunoasterea drepturilor care se impun la acest capitol:
dreptul la viata | |
dreptul la nume si la o cetatenie, ca si dreptul de a-si recunoaste parintii si a fi crescut de acestia | |
dreptul de a-si pastra identitatea, cetatenia, numele si relatiile familiale si interzicerea oricarui amestec arbitrar | |
dreptul de a nu fi separat impotriva vointei sale de parintii sai, cu exceptia cazurilor cand exista o decizie contrara a unei autoritati competente | |
dreptul copilului separat de ambii parinti sau de unul din ei de a pastra si intretine contacte directe cu cei doi parinti, inafara cazurilor in care este in interesul copilului sa nu o faca | |
dreptul copilului la reintregirea familiei in cazul in care parintii sai se afla in alt stat | |
dreptul copilului ce are discernamant de a-si exprima opinia in mod liber asupra tuturor problemelor ce il privesc | |
interdictia de amestec in viata copilului a familei sale, a domiciliului, corespondentei; si dreptul la respectarea onoarei si reputatiei sale | |
codul familiei in Romania | |
copiii lipsiti temporar sau definitiv de familie au dreptul la ajutor din partea statului | |
cunoasterea institutiilor de ocrotire a minorilor | |
protectia sociala |
Drepturile copilului in cadrul scolii
Dreptul la educatie, intelegand prin aceasta gratuitatea educatiei.
Dreptul la educatie este nu numai dreptul de a frecventa scoala, el este deasemenea dreptul de a gasi in scoala tot ceea ce este necesar construirii unei ratiuni capabile de actiune si a unei constiinte morale vii.
Dreptul la educatie poate fi abordat si in raport cu alte aspecte, cum ar fi:
Regulile care trebuie respectate sunt:
Ideile sa fie exprimate intr-un ritm rapid | |
Fiecare sa se straduiasca sa emita un numar cat mai mare de idei posibil | |
Sa nu se faca evaluarea ideilor exprimate (toate ideile pot fi dezvoltate) |
Unul din copii abandoneaza scoala. El este judecat de colegii de clasa, care isi exprima propriile opinii.
Doi copii pot interpreta rolurile parintilor.
Invatatorul mediaza discutia.
"Haideti sa ne gandim de ce a fost rau sa "
Reguli de baza pentru discutii sunt:
Elevul este partenerul educatorului adult sau chiar conducatorul activitatilor din acest material. Esentiale in aceste exercitii sunt procesul care se petrece in mintile elevilor si comunicarea dintre elevi.
Metode de evaluareProject Work | |
Copilul si familia-copiii vor realiza un CV al familiei prin albume de familie si portofolii privind viata lor de familie. | |
Copilul si scoala-copiii vor realiza un CV al scolii si portofolii cu aspecte din viata lor scolara legate de tema proiectului. | |
Copilul si societatea-va cuprinde dreptul la opinie exprimat in revista scolara "Drepturile mele, drepturile noastre". |
experienta | |
expertiza | |
resurse materiale (materiale primare , sali de curs-atelier ) | |
150 copii din ciclul primar, clasele I-IV, grupul tinta al proiectului | |
10 membrii ai echipei: cadre didactice, inginer, ziarist (reprezentant al societatii civile) | |
dotari -tehnologice (tehnica de calcul- pentru editare computerizata/multimedia , software specializat) | |
birotica + periferice specializate : copiator pentru multiplicare documentatie , camera foto -digitala | |
materiale specifice ( hirtie, consumabile ) | |
tehnologie comunicatii- acces Internet | |
expertiza suplimentara Informatica |
Puncte tari ale proiectului:
concordanta cu obiectivele generale ale fundatiei "Copii pentru copii-Copiii pacii" si ale Asociatiei ReMMed | |
concordanta cu obiectivele specifice CV ului national pentru invatmintul primar , privind implementarea de curiculum la decizia scolii | |
modernitate - mijloace si instrumente moderne introduse si utilizate in proiect | |
oportunitate - raspunde cerintelor si tentintelor (nevoilor) actuale ale copiilor din Scolile vizate. | |
continuitate : prin existenta unei reviste scolare , "Planeta Copiilor" care are drept scop apararea drepturilor omului , actiunile acestui proiect duc la dezvoltarea in directii noi a ideilor continute in revista. |
R : Introducerea studierii drepturilor copilului la clasa , ca si Curiculum la decizi scolii.
Impact : cresterea gradului de intergrare a copiilor in :
Planuri de diseminare a rezultatelor :
diseminare / activitati | |
diseminare /timp (durate) |
Perspective
Continuarea proiectului se poate face in contextul experimentarii performante a modelului propus. Extensia modelului este dorita la nivelul Mun. Baia Mare .
Autonomia financiara este posibila ca si tinta prin :
aplicarea experimentului in sistemul de invatamint privat! | |
pregatirea comerciala a materialelor produse in cadrul proiectului ( ghid, CD, Reviste) |
Echipa realizatoare a proiectului
Numele si prenumele |
Ocupatia |
Institutia/Organizatia |
Responsabilitatea in proiect |
Rodica Silvia Pop | Presedinte Profesor limba engleza, responsabilul muncii educative |
Fundatia "Copiii pentru copii-Copiii pacii" Scoala N. Iorga Baia Mare |
Coordonator proiect |
Angela Lenghel | Invatatoare Responsabil comisie metodica pentru clasa a IV a |
Scoala N. Iorga Baia Mare | Asistent proiect |
Rodica Munteanu | Invatatoare Resp.comisie metodica pentru clasa a III a |
Scoala N. Iorga Baia Mare | Asistent proiect |
Maria Rusu | Invatatoare Resp.comisie metodica pentru clasa a II a |
Scoala N. Iorga Baia Mare | Asistent proiect |
Herbil Palaga | Metodist pentru invatamant Resp.comisie metodica pentru clasa a I a pe municipiu |
Casa Corpului Didactic Scoala N. Iorga Baia Mare |
Asistent proiect |
Lucia Tamas | Profesor de limba romana Resp.Comisie limba romana |
Scoala Nr.2 Seini-Maramures | Asistent proiect |
Felicia Badica | Profesor de Stiinte Naturale | Scoala Nr.1 Seini-Maramures | Asistent proiect |
Diana Slavescu | Inginer electronist | ONG ReMMed- "Retea Multidisciplinara pentru Mediu, Evolutie si Dezvoltare" | Asistent tehnic multimedia |
Viorica Parja | Ziarist | Ziar local "Graiul Maramuresului" | Asistent massmedia |