Proiectul "CiViL Right !"

"Drepturile mele, drepturile noastre"

~Educatie pentru drepturile copilului~

Aria curiculara in care se incadreaza tema:

Educatie pentru drepturile omului

Nivelul la care se va preda:

Se va preda la ciclul primar, clasele I-IV

Profilul clasei

-clase de scoala generala

Numarul de ore necesar

36 ore

Ritmicitatea

1 ora pe saptamana, alegere optionala

Durata modulului

1 an de studiu

Argumentarea

Pentru asigurarea in realitate a drepturilor copilului importanta este cunoasterea larga a ideilor si principiilor exprimate in Conventia ONU cu privire la drepturile copilului.

Alegand ca disciplina optionala "Educatia pentru drepturile copilului" si ajutand la implementarea ei in scoli prin curriculum la decizia scolii, permitem unui mare numar de copii sa intre direct in legatura cu valorile centrale ale umanitatii fundamentate pe filozofia drepturilor omului.

Scoala este datoare sa-I ajute pe elevi sa cunoasca continutul codificarilor actuale ale drepturilor omului, sa inteleaga importanta lor pentru existenta intr-un stat a unei democratii reale, sa inteleaga caracterul universal al acestor drepturi si sa-I motiveze pentru promovarea si apararea acestora.

Implementarea acestui proiect in cadrul curricum-ului la decizia scolii duce la rezolvarea acestor sarcini.

Obiectivul general

Proiectul isi propune sa realizeze materiale suport si un ghid general relativ la elaborarea curricum-ului la decizia scolii "Educatie pentru drepturile copilului" indicat prin noul Curriculum National pentru invatamantul primar, precum si mecanisme adecvate pentru implementare in cadrul celor 3 scoli participante la proiect.

Obiective de referinta

Cunoasterea, apararea si promovarea drepturilor copilului.
Elaborarea unui model viabil de crestere a ofertei educationale atat in scolile urbane cat si in cele rurale.
Implementare diferitelor metode si modele de interactiune dintre scoala si comunitate prin implicarea mai larga a parintilor in rezolvarea nevoilor educationale ale copiilor; motivarea atat a parintilor cat si a membrilor comunitatii in procesul de dezvoltare a scolii.
Crearea unei retele de lucru eficiente intre mediul urban si mediul rural; o retea de comunicare si de cooperare pe orizontala intre Scoala N.Iorga Baia Mare si Scolile generale Nr.1 si Nr.2 din Seini prin parteneriatul stabilit.

Teme de continut

Ghidul este conceput pe 3 capitole mari, fiecare cuprinzand 4 teme majore, fiecarei teme fiindu-I alocate materiale pentru 3 ore de curs.

  1. Copilul si familia lui, care vizeaza:
mediul imediat de dezvoltare: parinti, bunici, frati, surori si relatiile dintre ei
mediu in care copilul isi petrece mai mult de 12 ore pe zi
grupul individual, mic copil - parinti - frate, sora - bunici - rude apropiate
  1. Copilul si scoala
drepturile copilului in structura scolii care vizeaza mediul apropiat de dezvoltare.
in scoala isi petrece aproximativ 5-6 ore pe zi
se formeaza grupul mediu-care cuprinde alaturi de grupul individual/relatia copil-parinte, relatia copil-educator, copil-copil, parinte-educator.
se vor folosi metode de interactiune intre scoala si comunitate prin implicarea mai larga a parintilor in rezolvarea nevoilor educationale ale copiilor.
  1. Copilul si societatea
drepturile copilului in societate vizand mediul indepartat-societatea civila
copilul este deja grupul mare, grupul care formeaza societatea de maine, cu o contiinta civica ridicata, fiind educat ca membru al societatii de maine, un bun al societatii civile
se va urmari construirea spiritului comunitar

Construirea spiritului comunitar

Primul pas este ca elevul sa-si cunoasca propriile drepturi. Urmatorul este sa inteleaga ca si ceilalti pot avea aceleasi drepturi cu ale lui.

De aceea este foarte important sa li se ofere elevilor oportunitati pentru a asculta experientele reale ale colegilor de clasa.

Construirea acestei comunitati de sprijin in care copiii isi impartasesc experientele ii incurajeaza sa se sustina reciproc, sa se respecte reciproc si respectandu-se pe sine sa-I respecte si pe ceilalti.

  1. Copilul si familia lui

Cunoasterea drepturilor care se impun la acest capitol:

dreptul la viata
dreptul la nume si la o cetatenie, ca si dreptul de a-si recunoaste parintii si a fi crescut de acestia
dreptul de a-si pastra identitatea, cetatenia, numele si relatiile familiale si interzicerea oricarui amestec arbitrar
dreptul de a nu fi separat impotriva vointei sale de parintii sai, cu exceptia cazurilor cand exista o decizie contrara a unei autoritati competente
dreptul copilului separat de ambii parinti sau de unul din ei de a pastra si intretine contacte directe cu cei doi parinti, inafara cazurilor in care este in interesul copilului sa nu o faca
dreptul copilului la reintregirea familiei in cazul in care parintii sai se afla in alt stat
dreptul copilului ce are discernamant de a-si exprima opinia in mod liber asupra tuturor problemelor ce il privesc
interdictia de amestec in viata copilului a familei sale, a domiciliului, corespondentei; si dreptul la respectarea onoarei si reputatiei sale
codul familiei in Romania
copiii lipsiti temporar sau definitiv de familie au dreptul la ajutor din partea statului
cunoasterea institutiilor de ocrotire a minorilor
protectia sociala
  1. Copilul si scoala

Drepturile copilului in cadrul scolii

Dreptul la educatie, intelegand prin aceasta gratuitatea educatiei.

Dreptul la educatie este nu numai dreptul de a frecventa scoala, el este deasemenea dreptul de a gasi in scoala tot ceea ce este necesar construirii unei ratiuni capabile de actiune si a unei constiinte morale vii.

Dreptul la educatie poate fi abordat si in raport cu alte aspecte, cum ar fi:

  1. Educatie/instructie si creativitate
  2. Educatie si disciplina
  3. Adultul educator ca si copilul educat trebuie sa stie ca disciplina este fundamentala atat pentru fiecare in parte, cat si pentru relatia dintre ei, ca parteneri in aceeasi situatie educationala.
  4. Disciplina ordoneaza si armonizeaza atat interiorul fiintei umane cat si raporturile dintre oameni. Ea nu are nici un raport cu conceptul disciplinei ca ordin si supunere neconditionata.
  5. Educatie si ecologie
  6. Educatie si informare
  7. Tot ceea ce poate folosi copilului si dezvoltarii sale trebuie sa-I fie oferit, trebuie sa-I fie facilitat accesul la aceste cunostinte. Dar, deasemenea, copilul trebuie protejat de tot ceea ce-I poate dauna. El trebuie sa fie invatat sa se apere de efctul negativ al informatiei, ajutat sa devina autonom si sa-si asume autoprotectie.

Metode didactice utilizate in realizarea proiectului

  1. Activitati de tip brainstorming

Regulile care trebuie respectate sunt:

Ideile sa fie exprimate intr-un ritm rapid
Fiecare sa se straduiasca sa emita un numar cat mai mare de idei posibil
Sa nu se faca evaluarea ideilor exprimate (toate ideile pot fi dezvoltate)
  1. Joc de rol

Unul din copii abandoneaza scoala. El este judecat de colegii de clasa, care isi exprima propriile opinii.

Doi copii pot interpreta rolurile parintilor.

Invatatorul mediaza discutia.

  1. Incurajarea cat mai multor copii de a se implica cat mai serios in discutii (folosind lucrul pe grupe).
  2. Folosirea intrebarilor deschise

"Haideti sa ne gandim de ce a fost rau sa…"

Reguli de baza pentru discutii sunt:

    1. fiecare are dreptul sa-si exprime opinia fara teama ca se va rade de el sau ca I se va spune sa taca
    2. se vorbeste pe rand, daca cineva nu doreste sa vorbeasca nu va fi fortat sa o faca
    3. discutia se poarta intre membrii clasei
  1. Exercitiile propuse se bazeaza pe metode interactive care dezvolta gandirea critica si responsabilizeaza.

Elevul este partenerul educatorului adult sau chiar conducatorul activitatilor din acest material. Esentiale in aceste exercitii sunt procesul care se petrece in mintile elevilor si comunicarea dintre elevi.

Metode de evaluare

  1. O prima metoda de evaluare vor fi materialele realizate de elevi pentru fiecare capitol ca:
Project Work
Copilul si familia-copiii vor realiza un CV al familiei prin albume de familie si portofolii privind viata lor de familie.
Copilul si scoala-copiii vor realiza un CV al scolii si portofolii cu aspecte din viata lor scolara legate de tema proiectului.
Copilul si societatea-va cuprinde dreptul la opinie exprimat in revista scolara "Drepturile mele, drepturile noastre".
  1. Materialele elaborate de membrii echipei care va consta intr-un ghid general ce va cuprinde in detalii 12 teme grupate pe cele 3 capitole. Unele teme vor fi prezentate pe grupe de varsta. Fiecare tema va prezenta material necesar pentru aproximativ 3 ore de curs la clasa, fiind impartita in 3 subunitati.
  2. Materiale moderne-multimedia: Proiectarea si realizarea unui Compact Disc (CD) continind rezumatele lucrarilor de la A si B. (CD-CV uri de familie + poze + imagini+ voci , respectiv CD-Ghid General)

Resurse utilizate pentru dezvoltarea acestui curs :

experienta
expertiza
resurse materiale (materiale primare , sali de curs-atelier )
150 copii din ciclul primar, clasele I-IV, grupul tinta al proiectului
10 membrii ai echipei: cadre didactice, inginer, ziarist (reprezentant al societatii civile)
dotari -tehnologice (tehnica de calcul- pentru editare computerizata/multimedia , software specializat)
birotica + periferice specializate : copiator pentru multiplicare documentatie , camera foto -digitala
materiale specifice ( hirtie, consumabile )
tehnologie comunicatii- acces Internet

expertiza suplimentara Informatica

Puncte tari ale  proiectului:

concordanta cu obiectivele generale ale fundatiei "Copii pentru copii-Copiii pacii" si ale Asociatiei ReMMed
concordanta cu obiectivele specifice CV ului national pentru invatmintul primar , privind implementarea de curiculum la decizia scolii
modernitate - mijloace si instrumente moderne introduse si utilizate in proiect
oportunitate - raspunde cerintelor si tentintelor (nevoilor) actuale ale copiilor din Scolile vizate.
continuitate : prin existenta unei reviste scolare , "Planeta Copiilor" care are drept scop apararea drepturilor omului , actiunile acestui proiect duc la dezvoltarea in directii noi a ideilor continute in revista.

Rezultatul proiectului si impactul scontat

R : Introducerea studierii drepturilor copilului la clasa , ca si Curiculum la decizi scolii.

Impact : cresterea gradului de intergrare a copiilor in :

  1. Viata sociala -scolara
  2. Viata sociala -familiala
  3. Viata social-civica
  4. Promovarea responsabilitatilor sociale si morale.

Planuri de diseminare a rezultatelor :

diseminare / activitati

diseminare /timp (durate)

Perspective

Continuarea proiectului se poate face in contextul experimentarii performante a modelului propus. Extensia modelului este dorita la nivelul Mun. Baia Mare .

Autonomia financiara este posibila ca si tinta prin :

aplicarea experimentului in sistemul de invatamint privat!

pregatirea comerciala a materialelor produse in cadrul proiectului ( ghid, CD, Reviste)

Echipa realizatoare a proiectului

Numele si prenumele

Ocupatia

Institutia/Organizatia

Responsabilitatea in proiect

Rodica Silvia Pop Presedinte

Profesor limba engleza, responsabilul muncii educative

Fundatia "Copiii pentru copii-Copiii pacii"

Scoala N. Iorga Baia Mare

Coordonator proiect
Angela Lenghel Invatatoare

Responsabil comisie metodica pentru clasa a IV a

Scoala N. Iorga Baia Mare Asistent proiect
Rodica Munteanu Invatatoare

Resp.comisie metodica pentru clasa a III a

Scoala N. Iorga Baia Mare Asistent proiect
Maria Rusu Invatatoare

Resp.comisie metodica pentru clasa a II a

Scoala N. Iorga Baia Mare Asistent proiect
Herbil Palaga Metodist pentru invatamant

Resp.comisie metodica pentru clasa a I a pe municipiu

Casa Corpului Didactic

Scoala N. Iorga Baia Mare

Asistent proiect
Lucia Tamas Profesor de limba romana

Resp.Comisie  limba romana

Scoala Nr.2 Seini-Maramures Asistent proiect
Felicia Badica Profesor de Stiinte Naturale Scoala Nr.1 Seini-Maramures Asistent proiect
Diana Slavescu Inginer electronist ONG ReMMed- "Retea Multidisciplinara pentru Mediu, Evolutie si Dezvoltare" Asistent tehnic multimedia
Viorica Parja Ziarist Ziar local "Graiul Maramuresului" Asistent massmedia