Proiect "AL-ONG"
Preliminarii
Pornind de la locul si rolul Administratie locale (AL) de a satisaface cerintele cetatenilor si de la situatia actuala existenta in Baia Mare , facind o analiza a situatiei existente rezulta o prima concluzie :
Dat fiind numarul mare de cereri de la cetateni adresate AL si limitarile structurilor AL pare putin previzibila
in contextul actual al Romaniei si al zonei Baia Mare-Maramures | |
avind resurse minimale |
rezolvarea de catre AL a unui numar de probleme in continua crestere.
Nivel superior
Cereri CetateniSatisfacere Cereri cetateni
(Tendinte) (Tendinte)De asemenea "semnalele" pe care structura AL le poate transmite la nivelele superioare -administrative trebuie filtrate si puse in formule specifice manageriale , sub forma de simptome/analize-audituri/diagnostice si alternative , astfel incit sa poata fi utilizabile la nivelele decizionale superioare.
Raminerea in actuala situatie (alternativa zero) nu poate produce performante superioare fara a aborda problematica in alt mod , incercind definirea unor alternative.
cerintele celor cca. 100.000 locuitori ai orasului Baia Mare nu vor putea fi satisfacute decit de strucuri AL de dimensiuni mari-improbabil de realizat , sistemul actual negenerind performanta - din cauze tehnice - in primul rind.(alternativa cantitativa) | |
utilizarea ONG urilor (Organizatii Neguvernamentale) , ca si moderatori ai relatiei AL-Cetatean , dat fiind misiunea acestor structuri cetatenesti-civice (alternativa calitativa). |
In acest context ReMMed Romania , asociatie profesionala -multidisciplinara , prin proiectul AL-ONG ( Administratie Locala - ONG) , propune o alternativa , prin care Relatia Cetateni-AL poate fi imbunatatita incontinuu.
Aceasta alternativa are la baza citeva studii (v. Anexa) , si are avantajele introducerii educatiei continue in sistemul relational Administratie Locala -Cetateni , prin utilizarea unor grupuri de tip ONG/asociatii/fundatii (concentratoare de opinii cetatenesti) , atit in circuitul direct cit si ca feed-back relational.
Ideea AL-ONG este de imbunatatire -remediere a calitatii relatiei AL-Cetatean , bazat pe identificarea unor puncte critice in actualul sistem si introducerea/pregatirea de moderatori-grupuri expert din structura AL si din grupurile ONG :
Nivel superior
Asteptari(Eficienta)
Cereri cetateni Satisfacere Cereri cetateni
Beneficiile directe asteptate :
cresterea gradului de satisfacere a cerintelor cetatenilor | |
cresterea gradului de sintetizare a informatiei AL catre nivelele superioare |
1.Obiectivele proiectului "AL-ONG"
Selectia si instruirea unui grup format din reprezentanti ai AL si ONG , in vederea selectarii/filtrarii/concentrarii problemelor (cerintelor cetatenilor) in raport cu structurile administratiei locale.
2.Realizarea obiectivului :
Conceperea si implementarea unui sistem de cursuri , seminarii si ateliere de lucru , menite a dezvolta :
abilitatile manageriale (tip structuri si proiect) ale grupului AL-ONG | |
aptitudini de management strategic ale grupului AL-ONG |
prin metode moderne :
metoda computerizata (grupuri de lucru in retele de calculatoare) | |
materiale integral pe suport electronice (CD-multimedia). |
3.Activitati principale :
Curs -Management strategic NGO (Dezbatere si Fundamentare Studiu teoretic , Studii de caz (ex. Relatie AL-Cetatean , Relatie AL-ONG) | |
Curs -Management relational ( fundamentare notiuni , realizare practica Studiu Analiza-Diagnostic) | |
Curs -Dezvoltare abilitati manageriale -Management Proiecte ( Curs interactiv -Multimedia) | |
Seminarii - Management Organizatii de proiect , Management Proiecte | |
Ateliere de lucru - Intocmire Plan Strategic de dezvoltare relationala "AL-ONG" | |
Selectie grup strategic ( pe baza : participare curs , prezentare lucrare finala, test/selectie aptitudini manageriale) |
4.Grupul tinta:
Grupul AL-ONG , format din 12 persoane reprezentante ale :
Administratiei locale
AL- administratiei locale (6 persoane)
I.Grup ONG ( STE)
S-fundatii/asociatii cu activitate in domeniul social (2 persoane)
T-fundatii/asociatii cu activitate in domeniul tehnologic (2 persoane)
E- fundatii/asociatii cu activitate in domeniul economic (2 persoane)
Grup P (rezultat la sistemului de training AL-ONG)
II.Grupul selectat , numit P , format din 4-6 persoane , cu abilitati maxime ,
5.Criterii de selectie:
Durata proiect : 6 luni ( extensibil la durata nedeterminata)
6.Comentarii finale :
Educatia continua a participantilor la derularea activitatii civice este un element fundamental al dezvoltarii .
Educatie continua nu este un scop in sine ci o activitate necesara , mai ales in contextul actual al dezvoltarii din Romania.
Lipsa de participare a cetatenilor la activitatile urbei este data de :
lipsa de informare a acestora , inexistenta unor mecanisme transparente de informare (management AL) | |
capacitatatea redusa a organizatiilor neguvernamentale (ONG) de a se implica in reprezentarea intereselor cetatenilor in relatia cu AL (management ONG) | |
inexistenta unor strategii (planuri pe termen lung) de imbunatire a relatiei AL-ONG , deci implicit a relatiei cetatean - autoritati. |
Dat fiind acesti factori enumerati , consideram prezentul proiect ca posibil regenerator (catalizator ) al acestei relatii , prin sistemul de educatie continua propus , si numit simbolic AL-ONG ( a la long).
Metodele de abordare si tehnicile de training introduse (computer-multimedia-lucru in echipe direct pe calculator) , pot genera efecte benefice pentru intregul grup de participanti, rezultind , la sfirsitul cursului materiale moderne (documentatii in format electronic).
Ce aduce nou AL-ONG ?
-beneficiile posibile prin aplicarea proiectului sunt :formarea unui nr. de experti AL in domeniile managementului strategic - necesar la nivelul AL ( pentru pregatirea deciziilor/analiza-diagnostic ) | |
ridicarea nivelului educational intr-un domeniu cerut de piata si neofertat in Baia Mare (management strategic, management proiecte) | |
obtinerea unor materiale (tehnologii noi de training) prin utilizarea exclusiva a tehnologiei informatice (computer&multimedia) | |
selectarea , prin training si evaluare a unui grup expert AL-ONG , care sa poata realiza (participa activ la realizarea) : | |
strategii si planuri (proiecte) | |
feed back pentru ONG uri si pentru sistemul AL | |
utilizarea unui grup de lectori (formatori) apartinind grupurilor ONG , Centre de dezvoltare , firme private , care vor putea utiliza informatiile de tip feed-back , atit la cursuri cit si prin mentinerea legaturilor relationale cu grupul selectionat P . | |
Efectul multiplicativ care poate apare prin interconectarile (feed back urile ) prevazute in proiect asigura o deschidere majora a proiectului , prin repetabilitatea lui , in formule auto-sustenabile. |
Materialele care au stat la baza elaborarii prezentului proiect , si care vor sta la baza elaborarii programelor de invatamint AL-ONG sunt :
Management organizatii de proiecte , | |
Management proiecte, | |
Management Resurse Umane |
Lista de experti participanti la derularea proiectului "AL-ONG"
ing. Petre MITRU - coordonator general
ing. Ciprian Capilnean - dept. Comunicatii, coordonator AL
prof. Mariana-Gabriela HUDREA , coordonator training
ing. Marcel POCOL , consultant -expert informatica